بازتاب خطبه‏ ي امام سجاد عليه‏ السلام در شام

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

موضع‏گيري‏هاي امام سجاد عليه‏السلام و زينب كبري عليهاالسلام، يزيد را آشفته ساخت. برخي منابع نوشته‏اند يزيد با مشاهده‏ي تأثير عميق خطبه‏ي علي‏بن‏الحسين در مردم، با لحني اعتراض‏آميز به كساني كه از وي خواسته بودند تا به علي‏بن‏الحسين اجازه‏ي سخنراني بدهد، گفت: 

شما مقصودتان رسوايي ما و نابودي سلطنت ما بود. ولي آنان در پاسخ گفتند: به خدا سوگند! هرگز باور نمي‏كرديم جواني كه مانند وي رنج و آسيب ديده، عزيزترين عزيزانش را از دست داده، روزها در اسارت بر مركب‏هاي برهنه راه پيموده و... بتواند در مجلسي كه انبوه درباريان و بزرگان شهر و مردم مختلف حاضرند، اين‏گونه محكم و مستدل سخن بگويد.

از برخي منابع ديگر استفاده مي‏شود كه مردي از دانشمندان يهود نيز در محفل يزيد حضور داشت. وي پس از شنيدن سخنان امام سجاد از يزيد پرسيد: «به راستي اين جوان كيست؟» يزيد گفت: «فرزند حسين عليه‏السلام» يهودي گفت: «كدام حسين عليه‏السلام؟»... آن‏قدر پرسيد تا دانست اين خاندان از نسل پيامبر اكرم صلي‏الله‏عليه‏و‏آله هستند. از اين‏رو با توبيخ و سرزنش به يزيد گفت: «آيا او فرزند دختر پيامبرتان بود كه با اين فاصله كم پس از رحلت پيامبرتان او را كشتيد؟ به راستي رفتاري ناشايست درباره‏ي خاندان پيامبر خويش روا داشتيد. شما ديروز از پيامبرتان جدا شده‏ايد و امروز فرزندش را مي‏كشيد؟...»1

منبع: بحارالانوار، ج 45، ص 139.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 28 آبان 1393برچسب:, | 20:7 | نویسنده : سیدعلیرضا پورمسجدی میبدی |

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.